EN ESTETISK OCH PEDAGOGISK METOD FÖR REGELBUNDEN DANS OCH KÄNSLOARBETE I FÖRSKOLANS VERKSAMHET.

DansaKänsla ger pedagoger handledning och trygghet att med enkla medel leda barnen i dans i den vardagliga verksamheten. Med DansaKänsla som metod får barnen utforska dansen genom sina egna rörelser och ge uttryck för dem, samtidigt som metoden utgör ett verktyg för pedagogernas känsloarbete med barnen.
I metoden är alltså dansen både ett didaktiskt verktyg och ett estetiskt utforskande och uttryck. Upplevelsen av den egna kroppen och dess sensationer blir en brygga mellan kropp och sinne och ger underlag för samtal om hur kroppen ger oss viktig information och om hur känslor upplevs i kroppen.

DansaKänslas fokus är att låta barnen utforska och uppleva de egna kroppssensationerna utan krav på verbalisering. Barnen får en möjlighet till kroppslig självkännedom genom att öva sig i interoception (att notera inre, kroppsliga signaler) när de i den utforskande dansenlyssnar till den egna kroppen och hur den vill uttrycka sig, känner efter hur kroppen
känns genom olika kroppssensationer (tung, lätt, spänd, avslappnad m.m.) och ser andra barn uttrycka sig i dansen.

BAKGRUND OCH IDÉ

Enligt läroplanen för förskolan ska alla barn erbjudas dans i sin utbildning, som både ger barnen möjlighet att uttrycka sig i dans och att skapa genom dans (Skolverket 2018).
Under 2024 inleddes ett samarbete mellan danspedagogerna i KolKo och förskolepsykolog Susanna Lundström (Huddinge Kommun) för att undersöka hur dansen kan vara ett verktyg för att bygga känslomässiga färdigheter och på så vis förebygga psykisk ohälsa.Tidigare forskning (bland annat ”Dans för Hälsa”) visar att en kroppslig självmedvetenhet och trygghet kan bidra till stärkt självkänsla och förbättrade regleringsfärdigheter. I förskolan pågår redan ett arbete med känsloreglering. DansaKänsla syftar till att komplettera detta arbete genom att lägga ett ökat fokus på den icke-verbala, kroppsliga delen av känslomässiga färdigheter. Med utgångspunkt från av Susannas kunskaper utformade KolKo danslektioner som fokuserar på barnens eget upplevande. Lektionerna är tematiskt uppbyggda och utgår från kroppsliga sensationer så som spänning, avspänning, tyngd och lätthet.

Under hösten 2024 utvecklas metoden i Huddinge Kommun tillsammans med en provgrupp bestående av barn och pedagoger från en av Huddinges förskolor. Under våren 2025 planeras en implementering av metoden i fler förskolor genom workshops och handledning av förskolepedagoger från 10 förskolor. De utgör en första provgrupp för hur metoden DansaKänsla kan implementeras i förskolor via sina egna pedagoger.

”Vi ser det som mycket värdefullt för barnen att få uttrycka sig i dans och utforska kroppens rörelse i den trygga miljö och med de trygga pedagoger som förskoleverksamheten utgör för barnet.
Inga förkunskaper krävs, men en öppenhet och vilja att se dansens möjligheter för barnen och för verksamheten.
DansaKänsla-metoden är tänkt innehålla all den handledning, de verktyg och de övningar som pedagoger i förskolan kan behöva.
De i sin tur använder sin pedagogiska färdighet för att leda och guida barnen genom övningarna och sin fantasi för att inspirera till rörelser på olika sätt.”

Sandra, Sara & Sara (KolKo)

Framtagandet av metoden DansaKänsla genomförs med stöd av Statens Kulturråd, Kulturförvaltningen Region Stockholm och Uppdrag Psykisk Hälsa.